Illustrerar hjälp med SEO

Hjälp med SEO – Gratis användbara tips för fler klick.

Senast uppdaterad 10 juli, 2024

hur får man hjälp med SEO

Varför är SEO så viktigt?

Om du har tagit dig hit behöver du hjälp med SEO och har säkert stött på frasen ”SEO” lite för många gånger för att du ska låta bli att kolla upp vad det handlar om. Kanske funderar du på varför det är så mycket prat om att synas på Google, och vad det är som är så speciellt med att optimera sin hemsida för sökmotorer? Och hur svårt är det egentligen att göra det själv?

Fånga upp befintlig efterfrågan

Låt säga att du har hittat ett sökord (en fras som du tror att dina potentiella kunder skriver in på Google) som passar dig. Efter att ha fått hjälp med seo arbetet och gjort din sökordsanalys (t.ex. med semrush) har du insett att denna fras Googlas 400 gånger varje månad. Hur många av dessa sökningar kan du rimligen förväntas vinna?

Ca en fjärdedel (27 %) av alla söktrafik går till Googles första organiska sökresultat (dvs det första resultatet som inte är en annons), enligt nuvarande uppskattningar.

Jämför detta med länkarna på plats 6-10, som vardera får 5 – 2,5 procent, och sammanlagt 17 % sammanlagt.

Jämför sedan detta med sökresultaten på sida 2, som får ca 0,5 % av trafiken för sökordet, så förstår du hur stor skillnad rankingen på Google gör. Om du inte får den trafik som du förväntar dig så är det antagligen för att dina länkar inte dyker upp på plats 1-5, som får en oproportionerligt stor del av all söktrafik.

Graf över trafikfördelning på Google

4 Steg för att ranka högre på Google (gratis hjälp med SEO)

Lyckligtvis finns det en uppsjö av gratis information som passar nybörjare och mindre företag.

Även om ingen vet exakt hur Googles algoritm fungerar, har det över åren genomförts sanslösa mängder med tester och dataanalyser som ger oss otroligt bra insikt i hur den fungerar.

Ett bra ställe att börja hämta kunskap på är Youtube. Ett par av mina favoritkanaler är:

Jesse Cunningham (bra för den late som gillar att automatisera med AI)
Brian Dean (legend inom SEO, framförallt vad gäller länkbyggande)

Bloggar: Några av de populäraste och mest uppdaterade SEObloggarna är: Backlinko, Moz och Rankmath

Grupper och forum Det finns en massa grupper där du kan ta del av experter och lekmäns som alla delar med sig och behöver hjälp med SEO. Gå till Facebook eller LinkedIN och sök på SEO, så kommer du att hitta massor.

1. Gör din sökordsanalys

När du behöver hjälp med SEO är oftast (alltid) det första steget sökordsanalys. Innan du själv, eller någon annan, kan hjälpa dig att sökoptimera din sida behöver du veta vilka ord du tänker satsa på.

Använd helst ett verktyg som SEMrush eller Ahref. Gör sedan såhär:

  1. Gå till sökordsutforskaren och skriv in ditt bredaste sökord (för mig skulle det kanske vara ”SEO”)
  2. Sortera bort ord med för hög konkurrens (sk Keyword Difficulty (KD) inte högre än 20 för nybörjare.
  3. Leta efter ord med tillräcklig sökvolym (åtminstone 50 sökningar / månad)
  4. Leta efter längre och specifika fraser som passar din tjänst eller produkt så bra som möjligt (”hjälp med SEO i Göteborg” är både lättare att ranka för och mer relevant för min nisch än bara ”SEO”.

2. Strukturera ditt innehåll för att hjälpa Google att hitta dig (On-page SEO)

När du har hittat ett lämpligt sökord och ska börja producera innehållet till din sida finns det några saker att tänka på som handlar om strukturen på din sida. Det kommer göra det lättare för Google att hitta ditt innehåll, och visa det för rätt sökare:

  • Se till att använda ditt valda sökord i Titeln, i 3-4 av dina rubriker och i de första 10% av din text.
  • Länka till andra relevanta sidor på din hemsida (det gör att strukturen och trovärdigheten blir bättre Google ögon).
  • Länka till referenser (det ökar också trovärdigheten för ditt innehåll).
  • Använd punktlistor och tabeller.
  • Använd egna bilder istället för stockbilder som andra också använder.

3. Förbättra hastigheten

Tiden det tar för din hemsida att ladda in innehållet så att det kan visas för dina besökare när de klickat på din länk är en avgörande faktor för dina chanser att synas på Google. Det har visat sig att 25 % av besökare lämnar en sida som tar mer än 4 sekunder att ladda in.

Om du är orolig över att din sida är för långsam kan du testa den med googles egna verktyg här. Det som är väldigt bra med detta test, som är helt gratis är att det också kommer med en rad tips på hur du kan förbättra hastigheten.

Hjälp med SEO - Snabbhet

4. Mobilanpassa sidan

Eftersom att Google sedan 2016 arbetat med sk Mobile First Indexing, vilket lite förenklat innebär att mobilversionen av din hemsida är den som Google lägger störst vikt vid. Är det avgörande för SEO, att din sida är mobilanpassad. Sedan 2018 är hälften av alla sökresultat på Google resultatet av mobile-first indexing. Mobilversionen av din sida är alltså viktigare än datorversionen!

Sammanfattning

Vi har diskuterat varför SEO är så viktigt och gått igenom följande enkla knep:

  1. Välj rätt sökord med ett sökordsverktyg.
  2. Strukturera upp innehållet enligt Googles preferenser. Lägg till sökordet i Titeln på sidan, Rubriker och 3-4 gånger i brödtexten.
  3. Optimera hastigheten genom att följa de rekommendationer du får från Google via Page Speed Insights.
  4. Se till att din hemsida är mobilanpassad.

Om du regelbundet producerar innehåll enligt dessa direktiv kommer du avsevärt öka chanserna att ranka på plats 1-5 i sökordsresultaten på Google, vilket är vad som krävs för att din sida ska börja driva märkbar trafik och göra dig till en farlig konkurrent i din bransch. Om du behöver hjälp med något av stegen, eller en mer avancerad SEO strategi är du välkommen att kontakta oss.

Vad kostar det att ha en SEO?

Snittkostnaden för vad SEO kostar ligger enligt ahrefs någonstans kring 5000 – 15 000 kr per månad. Detta dock är baserad på en amerikansk undersökning och det är i allmänhet dyrare med SEO i USA jämfört med Sverige. Räkna på att priserna ligger något lägre i Sverige. Min egen erfarenhet säger mig att snittet borde ligga någonstans runt 3000 – 12 000 kr per månad för SEO i Sverige.

Vad är skillnaden på SEO och SEM?

SEO står för Search Engine Optimization medans SEM står för Search Engine Marketing. SEO handlar om att göra insatser på sin hemsida för att sökmotorer, så som Google, ska vilja visa den för rätt sökare.

SEM handlar om att betala sökmotorn (nästan alltid Google) för att driva trafik i till sin hemsida. I de allra flesta fall handlar det om sökannonser på Google (Google Search Ads.) där du betalar för att synas längst upp på Google för dina valda sökord. I praktiken betalar du inte för att synas, kostnaden uppstår varje gång någon klickar på ditt sökresultat.

Vad gör en SEO specialist?

En SEO specialist arbetar med att göra din hemsida synlig i rätt persons sökresultat på Google. Det kan handla om insatser på din befintliga sida: t.ex. göra laddningstiden snabbare, strukturera innehållet med html-taggar och meta taggar innehåll på din hemsida, se till att dina viktiga sökord finns med på rätt ställen, länka dina artiklar och tjänstesidor till varandra på ett naturligt sätt.)

Det kan också handla om att bygga om din hemsida från grunden, byta CMS (content management sytem) som hemsidan är byggd med, flytta till ett snabbare webbhotell och byta url-struktur.

När de tekniska bitarna är på plats (teknisk SEO är avklarad) arbetar en SEO specialist med att leta efter möjligheter att öka trafiken till hemsidan. Det sker genom att leta efter relevanta sökord som hemsidan skulle kunna synas på och sedan skapa innehåll (tjänstesidor, blogginlägg, artiklar) som siktar in sig på dessa.
Sökmotoroptimering går ut på att få ditt företags hemsida att synas i rätt persons sökresultat så att fler kunder hittar dig och en SEO specialist är expert på detta.

Hur lång tid tar SEO?

Eftersom alla företag har olika förutsättningar och olika nivå av konkurrens går det aldrig att ge en exakt tid för att nå sina resultat. Det beror också på hur ”trovärdig” Google tycker att din hemsida är i nuläget.  Det finns ingen exakt formel för detta värde men det finns ett antal standard mått som ofta går under namnet Domain Authority (eller liknande). 

Kort sagt kommer en hemsida som många andra populära hemsidor länkar till ge ett stort förtroende hos Google, vilket innebär en högre Domain Authority. Exakt samma innehåll som skrivs på en sida med hög Authority kommer ha bättre chanser för att ranka en samma innehåll publicerat på en hemsida med lägre Authority. 

Med detta sagt, i de flesta fall tar det ca 6 månader innan de avsedda resultaten börjar närma sig.

Dela inlägg:

Du kanske även gillar:

Driver du ett tjänsteföretag?

Vi erbjuder sporadiskt tillfälliga erbjudanden för företag inom tjänstesektorn.

Framförallt brinner vi lite extra för företag inom:

  • Redovisning
  • Bygg & Hantverk
  • Psykologi
  • Juridik

Om du vill veta nästa gång vi har ett erbjudande så fyll i uppgifterna nedan.