SEO fakta på skärm

SEO 2023 – Vi har sammanställt datan för 2023.

Senast uppdaterad 19 februari, 2024

SEO fortsätter att vara en dominerande marknadsföringskanal

Den som tvivlar på vikten av SEO 2023 kan kika på mätningar från BrightEdge, enligt vilken 53.3% av all webbplatstrafik kommer från organiska sökningar. Dessutom – SEO genererar mer än 1,000% mer trafik än organisk social media 2023. Kanske är det då inte så förvånande att Hubspot rapporterar att 2023 anger 60% av marknadsförare att bloggandet och SEO är den kanal som skapar Leads av högst kvalitet, 14, 6 % av dessa Leads blev kunder 2023.

Konkurrensen på Google ökar

Konkurrensen på sökmotorerna (läs Google) fortsätter att öka. Ahrefs rapporterar att 90.63% av sidorna inte får någon organisk söktrafik från Google överhuvudtaget! och endast 5.7% av alla sidor rankar inom topp 10 sökresultaten inom ett år efter publicering. Genomsnittssidan som placerar sig inom topp 10 på Google är över 2 år gammal (kanske en tankeställare för den som tror att SEO är enkelt och går fort).

Graf över organisk trafik och SEO 2023

Länkar är fortfarande kung

I SEO-grupper på Facebook och LinkedIN har det diskuterats friskt kring hur Googles senaste core update påverkar länkarnas inverkan för chansen att dyka upp i SERPen. Google ska nämligen i år ha hävdat att länkar inte längre tillhör topp tre rankingfaktorer. Verkligheten verkar dock vara en annan. Backlinks (länkar från andra hemsidor) förblir en avgörande faktor. Spana in grafen från Monsterinsights

backlinks och SEO 2023

Viktigt att hålla sig uppdaterad

Nyckelordsforskning fortsätter att vara en central del av SEO. Ahrefs data visar att 94.74% av nyckelorden får 10 månadsvisa sökningar eller färre, och cirka 8% av sökfrågorna formuleras som frågor enligt Moz. Google har uppmärksammat att 15% av alla sökningar aldrig har sökts förut, ett tecken på hur viktigt det är att hålla sig ajour med sina kunders sökbeteenden. Hur stor skillnad skulle 15 % årlig ökning av din trafik göra för ditt företag, jämfört med 15 % tapp?

Pris för SEO 2023

Enligt Ahrefs använder ca 78 % av SEO-specialisterna månatlig avgift för sina kunder. Den vanligaste prisklassen är mellan 5 000 – 10 000 kr månad. Erfarenhet är en av de största faktorerna för timpriset, som oftast ligger i intervallet 700 – 1 200 kr / timme.

Lokal SEO och mobilsökningar

Lokal SEO (t.ex. ”restaurang nära mig”, ”snickare Göteborg”, eller liknande). Hela 30 % av alla mobila sökningar innehåller någon form av geografisk plats. Och vidare, 76 % av alla som söker efter något i närheten med sin mobil besöker något av företagen som dykt upp inom ett dygn!

Nästan 60 % av all trafik kommer från mobiltelefoner.

Sammanfattning av insikter från 2023

Hoppas att dessa snabba fakta gav någon form av insikt i värdet av SEO för kommande år, och vilka delar av din strategier du behöver fokusera mest på. Mest uppseendeväckande för mig har varit att:

  • 90 % av alla hemsidor driver ingen organisk trafik överhuvudtaget.
  • SEO driver mer än 1 000 % mer trafik än sociala medier.
  • 76 % av alla lokala mobilsökningar resulterar i ett besök inom ett dygn.
Dela inlägg:

Du kanske även gillar: