Lokal SEO Byrå i Borås

Ranka högre i Borås

Få fler kunder via din hemsida med SEO i Borås – om och om igen! 

Se om vi kan hjälpa dig

Lokal SEO Byrå i Göteborg

Ranka högre, få mer trafik och kunder

Få fler kunder via din hemsida med SEO i Göteborg – om och om igen! 

Se om vi kan hjälpa dig

Män som driver en webbyrå tillsammans

Välkommen till Mikael & Gustav

När du behöver framgånsrik SEO i Borås

Som Boråsare har du en unik styrka, du är mån om dina pengar och du vet hur de ska förvaltas. Det är därför du handlar på Knalleland och Ica Maxi, då kanske du rentav har råd att gå på en och annan elfsborgsmatch. Hursomhelst, om du är här så behöver du fler kunder via din hemsida och jag gissar att du:

  1. Inte vet om dina resultat är bra?
  2. Undrar vad du får för pengarna hos din SEO Byrå?
  3. Provat att göra SEO själv?


SEO är en extremt rörig bransch med väldigt stora skillnader i strategi, kostnad, arbetsinsats och resultat.

Sanningen är att rätt SEO specialist kan skapa större intäkter, kommunicera tydligt och du behöver inte göra allt själv.

På Fix IT specialiserar vi oss på SEO för mindre lokala företag i Borås.

Landvetter SEO-review

SEO handlar om relevant innehåll

SEO, Sökmotoroptimering, handlar om att justera olika delar av sin hemsida på ett sätt som höjer dess placering på Google. 

Googles syfte är att ge så relevanta svar som möjligt på användarnas frågor och sökfraser. Det betyder att om ditt innehåll svarar på användarens fråga, samtidigt som hemsidan uppfyller en viss nivå av kvalitet och tillgänglighet, så hamnar din hemsida högt upp bland sökresultaten på just Google. En hög placering tyder alltså på ett intressant och relevant resultat som i sin tur hjälper användare hitta fram till just din hemsida. Detta är kärnan i alla SEO-insatser.

Behöver du verkligen en SEO specialist?

Innan du går vidare bör du fråga dig: kommer jag att gynnas av ökad synlighet på Google?

Att börja med att driva trafik till sin sida är ofta lite som att ösa på med vatten i en läckande hink. Det spelar ingen roll hur många besökare du har om de förblir just besökare, istället för kunder, klienter eller partners. 

Innan du funderar på att anlita SEO specialister bör du vara säker på att din hemsida är optimerad för att guida dina besökare till att utföra den handling du vill (ringa dig, fylla i ett formulär, köpa en produkt, boka ett möte osv).

Din sida bör först 

  • Ha ett tydligt erbjudande.
  • Anpassas för att besvara frågorna för din målgrupp.
  • Visa på hög förståelse för dina kunders problem.
  • Klart och tydligt demonstrera hur ni löser detta problem.
  • Göra det enkelt och lockande att ta kontakt med er.
 
När de bitarna är på plats är det en god idé att fundera på SEO.   

Vad säger kunderna om vår SEO Byrå?

Fix IT-Metoden

Din nästa kund skriver in “[din tjänst] i Borås"

Låt oss möte dem där de är:

Allt börjar med Trafiken...

Men inte all sort trafik – trafik som innefattar den rätta sortens kunder.
Folk som passar perfekt för ditt företag.
Som vet vad de behöver.
Som behöver vad du säljer.
Som redan har plockat fram plånboken.

...som blir till kontakter...

Vi designar hemsidor på ett sätt som guidar besökaren att till att ta kontakt med dig. Målet är att förvandla trafiken till kontatker. Det gör vi genom att göra det inbjudande och enkelt att fylla i ditt formulär eller klicka på ditt telefonnumer.

...som blir till Kunder!

Med mer kontakter så kommer du att få in fler kunder. När kundflödet växer kan du slappna av och lägga fullt fokus på din verksamhet – utan att konstant jaga kunder.

Vår Process i Korthet

1. Analys

Om du sonderar terrängen efter andra SEO Byråer här i Borås känner du nog igen processen. I den inledande sökordsanalysen vill få svar på frågor som:

  • Vilka Sökord syns du redan på?
  • Vilka Sökord syns dina konkurrenter på?
  • Hur skiljer sig din sida mot dina konkurrenters?
  • Hur snabb är din hemsida?

2. Strategi & Mål

Utrustade med svaren på föregående punkt skriver sig strategin i princip själv.  Det handlar oftast om att:

  • Fylla i luckor på befintliga sidor
  • Skapa sidor för sökord dina konkurrenter syns på.
  • Tekniska åtgärder för att förbättra laddningstid och användbarhet.

 

3. Utvärdering

I takt med att arbetet enligt strategin fortlöper mäter vi framgången genom att mäta trafiken på din hemsida och positionen på dina sökord. Därefter återupprepar vi fungerande strategier:

  •  Verkar en viss typ av innehåll och strukturer funka bra i din bransch – mer av detta!
  • Har konkurrenterna många fler länkar, eller mycket större hemsidor på sökorden som inte kommit hela vägen fram? Då behöver krut läggas här.

Lokal SEO i Borås - nyckeln till framgång för mindre företag

Finns dina kunder framförallt i Borås med omnejd? Om du vill att de ska hitta dig är lokal SEO kanske det bästa sättet att lyckas med detta. Börja med att utgå ifrån dig själv: om du behöver en hantverkare, vart vänder du dig då? Antagligen till Google.se och gissningvis skriver du in badrumsrenovering, eller kanske till och med badrumsrenovering i Borås. Sökresultaten som Google sedan levererar dig anpassas efter var i landet du befinner dig – du kommer se andra firmor om du söker från Stockholm jämfört med Borås. Att anpassa sig efter den staden man har sina kunder i, det är vad vi menar med “Lokal SEO”

Lokal SEO i Borås är billigare

Det fina är att med en lyckad lokal SEO (det vill säga i syfte att synas på sökningar för en viss stad, snarare än hela landet) träffar du en mer precis målgrupp till ett lägre pris. Det är helt enkelt färre företag att konkurera med på i din stad jämfört med hela landet. Eftersom innehållet på din hemsida inte behöver vara bäst i Sverige, utan bara top 10 i din stad är förutsättningarna för att du ska lyckas mycket större. Och dessutom slösar du inte tid och pengar på att hittas av kunder i områden som du ändå inte kan betjäna.

För att få en fin avkastning på sin lokala SEO är det viktigt att den lokala förankringen är tydligt förmedlad på hemsidan. Det är också viktigt att göra en ordentlig sökordsanalys. Vi har både kunskap och erfarenhet av detta men dessutom tycker vi att den nördigare biten av lokal SEO är ganska rolig. Så, att luska rätt på vilka sökord och fraser som din lokala målgrupp använder sig av när du hoppas på att bi hittad av dem är lite av en favoritsyssla för oss. Sjävlklart, precis som alla andra SEO byråer, så tittar vi även närmare på sökvolymer och hur konkurrenser ser ut för att kunna hitta den mest effektiva strategin för bättre synlighet bland din lokalbefolkning, så att du på sikt kan bli det solklara valet i din stad.

PrisExempel Resultatbaserad Modell (Se upp!)

Låt säga att alla era sökfraser är förhållandevis lätta att jobba med och därför kostar 100 kr / månad. Om ni önskar sökmotoroptimering för 10 sökfraser så kommer månadskostnaden maximalt att vara 1000 kr  (10 * 100 = 1000 kr/månad)  om alla 10 sökfraser placeras på sökresultat 1-10 hos Google under föregående månad.

Detta kan verka lockande och tryggt, men efter att ha jobbat med den modellen har vi upptäckt en risk:

Om byrån (vi) bara får betalt för de sökord som syns på position 1-10 på Google skapas incitament för oss att jobba med så lätta sökord som möjligt. Problemet är att dessa sällan ger bäst resultat i form av fler kunder för ditt företag.

Risken är att du betalar för att synas på ord som dina kunder inte söker efter – var medveten om det när du tar in offerter för SEO.

Vad kostar SEO i Borås?

Om du tagit dig såhär långt undrar du säkert över upplägg och priser. Då ska vi reda ut det.

Först och främst. Det finns en del du kan göra själv, gratis. Tillbaka till våra priser:

 I början arbetade vi med en så kallade månadsvis retainer baserat på uppskattad mängd timmar ditt projekt förväntas kräva. Det har dock svårt att på förhand veta hur mycket tid som kommer krävas, och det är svårt för dig att veta att timmarna vi kommit överens om verkligen blir gjorda. Därför har vi experimenterat med en prestationsbaserad modell. I dessa fall betalar man månadsvis för de sökord du vill ha, förutsatt att vi lyckats ta din hemsida till rank 1-10 på Google.  Lite lurig mening men kanske att exemplet nedan ger klarhet.

Simpelt & Fastpris - Vårt vanligaste upplägg

SEO-paket mer trafik, kontakter & kunder

Planen följer Fix IT Metoden
7500 kr / Månad
  • Kontinuerligt Innehåll
  • Google Företagsprofil
  • Rapportering varje månad

Vad skiljer oss från övrig SEO?

Vad skiljer oss från övriga byråer och hur ser vår SEO-process ut? Jag kan ju berätta vad vi tycker.

Det som urskiljer oss, misstänker jag (Gustav), är sömnen – vill kunna sova gott om natten. Låt mig förklara: I början såg vi oss som en gammal hederlig webbyrå (därav namnet Fix IT Webbyrå), och det gör vi väl i någon mån fortfarande. Vi byggde snygga och personliga hemsidor helt enkelt. Det där med SEO, CRO, PPC, osv lät som lite buzzwords och fin-i-kanten-termer för något som borde finnas på en vanlig hemsida (finns alldeles för mycket av den varan i vår bransh). 

Två män jobbar på webbyrå i Göteborg

Så, är vi rätt SEO-byrå för dig i Borås?

Oavsett om du har nystartat företag eller är gammal i gemet är vi nyfikna på hur vi kan hjälpa dig förbättra din närvaro på webben. Du har tagit del av vårt upplägg och förhoppningsvis förstått hur vi tänker.

Behöver du hjälp med övriga delar av din marknadsföring så erbjuder vi snygga, användarvänliga hemsidor, fotografering för webben tillsammans med digitala marknadsstrategier som innefattar sociala medier hantering, annonsering på Google och sökmotoroptimering – helt enkelt en fullservice digitalbyrå.

Spana in några av våra referenser om du är nyfiken vet jag.

Vanliga frågor om SEO

Om du har varit i kontakt med en SEO Byrå har du säkert märkt att priset för SEO varierar otroligt mycket. Detta beror på:

  • Att visa byråer inte är seriösa (det kan leda till orimligt högt eller lågt pris).
  • Vilken typ av SEO det handlar om. En enkel teknisk optimering av en liten hemsida (mindre än 10 sidor) kostar några tusenlappar medan omfattande produktion av nytt innehåll i hårt konkurrentutsatta brancsher kan kosta upp till 100 000 kronor i månaden.
  • Timpris eller projekt. Du kan oftast välja att köpa ett visst antal timmar / månad, eller bestämma ett avgränsat projekt på fastpris. 
  • SEO-konsultens kompetens, i de flesta fall (men tyvärr inte alla) motiveras ett högre pris av en högre kompetens.

För de flesta företag är SEO är en av de mest lönsamma investeringar som kan göras. Det är också en väldigt långsiktig investering, både med avseende på hur lång tid det tar att uppnå resultaten, och hur länge resultaten fortgår. Seriöst SEO-arbete tar ofta månader innan resultat börjar åstadkommas. Enligt min erfarenhet är de enda snabba lösningar sådant som har med sk Teknisk SEO att göra. Exempel på sådant är:

  • Hastigheten på hemsidan
  • Säker anslutning (SSL certifikat),
  • Strukturerad data


Den typen av lösningar borde ofta gå att lösa för en engångskostnad eftersom att lösningen kvarstår när den väl är på plats. Länkbyggande och innehållskapande, å andra sidan, tar längre tid och är en fortlöpande process.

Eftersom alla företag har olika förutsättningar och olika nivå av konkurrens går det aldrig att ge en exakt tid för att nå sina resultat. Det beror också på hur ”trovärdig” Google tycker att din hemsida är i nuläget.  Det finns ingen exakt formel för detta värde men det finns ett antal standard mått som ofta går under namnet Domain Authority (eller liknande). 

Kort sagt kommer en hemsida som många andra populära hemsidor länkar till ge ett stort förtroende hos Google, vilket innebär en högre Domain Authority. Exakt samma innehåll som skrivs på en sida med hög Authority kommer ha bättre chanser för att ranka en samma innehåll publicerat på en hemsida med lägre Authority. 

Med detta sagt, i de flesta fall tar det ca 6 månader innan de avsedda resultaten börjar närma sig.

 

Kort sagt ett möte med oss. Där brukar vi tillsammans gå igenom vilka mål ni har, vilka resultat ni kan förvänta er, tidsplan och pris. Efter att vi fått rätt uppgifter från er (ads-konton, webbhotell, domän, sociala kanaler osv. beroende på vilken tjänst det handlar om) tar vi fram ett förslag som vi anser passar er. 

De vanligaste sätten är:

  • Så kallade ”Local Citations” vilket innebär att ditt företags kontaktuppgifter listas i företagsregister och kartor (tänk Google Maps, Eniro, Hitta, Yelp, Tripadvisor osv). Detta påverkar trovärdigheten för din hemsida.
  • Gästbloggande. Det är vanligt att skriva bloggartiklar på forum och i tidningar som är relevanta för din nisch. Artikeln innehåller sedan en länk tillbaka till din hemsida.
  • Köpta länkar. Det är vanligt att betala för att få sätta in en länk till sin hemsida på andra sidor. Denna strategi är riskabel; om Google anser att sidorna kan anses spammiga riskerar denna strategi att leda till att Google inte rankar dig överhuvudtaget!

Domain Rating (även kallat, Domain Authority, Domain ranking, eller website authority) är ett mått som är framtaget för att mäta hur sannolikt det är för en domän (hemsida) att ranka i sökresultatsidor. I praktiken, hur sannolikt det är att synas på Google. Detta mått går på en skala från 0-100, där 0 är punkten som alla helt nya hemsidor startar på.

Det finns flera verktyg för att kolla upp sin Domain Rating. De vanligaste är Ahref som jag själver använder flitigt, och Moz’s verktyg. Med hjälp av dessa kan du enkelt kolla upp din egen uppskattade poäng och jämföra den med dina konkurrenters för att se hur du ligger till.

Kort sagt, JA. Mobilanpassning är extremt viktigt för SEO.

Google har sedan 2016 arbetat med sk Mobile First Indexing, vilket lite förenklat innebär att mobilversionen av din hemsida är den som Google lägger störst vikt vid.  Sedan 2018 kommer hälften av alla sökresultat på Google som resultatet av mobile-first indexing.

Absolut. Chansen att synas på Google har egentligen ingenting med företagets storlek att göra. Den avgörs av kvaliteten på innehållet som du publicerar.

Som namnet antyder så handlar ON-page handlar om sökmotoroptimering av innehållet på din hemsida. Det rör sig om:

  • Texter
  • Rubriksättning
  • Bilder
  • Filmer

 

Google föredrar om allt innehåll på sidan är strukturerat enligt deras direktiv, samt att du visar exempel på vad som ofta förkortas EEAT: 

  • Erfarenhet
  • Expertis
  • Auktoritet
  • Trovärdighet

Vill du veta mer? Kontakta Gustav för hjälp med SEO i Borås

Fyll i namn och telefonnumer så hör vi av oss så fort vi får en stund över.

*Vi delar inte dina uppgifter.

Tack för ditt meddelande!