Öka dina inkomster med Google Ads?

Låt folk som aktivt letar efter dina tjänster hitta dig – till fast pris. Visst låter det bra? Men faktum är att det inte passar alla. Scrolla vidare för att se om det passar dig.

Kan jag göra det själv?

Google Ads har en snitt-avkastning på 100 %. Det betyder att för varje krona som läggs får man i regel tillbaka två, bra va? Nej!

Om du tycker att det låter som en bra deal så vill jag be dig att tänka om. Faktum är att 100 % avkastning är alldeles för lågt för de flesta företagen. Om du fakturerar en google ads-generead kund 100 000 kr, har du som snitt-annonsör spenderat 50 000 kr på dina annonser. Det betyder att du måste ha en vinstmarginal på 100 % för att inte gå back på denna kund. 

Om du har kostnader förknippade med din tjänst (material, licenser, resekostnader, planering, projektering, offerering, osv.) som gör att du inte får behålla de 100 000 kr du fakturerat din kund, så går du back på detta uppdraget.

Jag är fullständigt övertygad om att du själv kan gör ett konto på Google Ads, och skapa en annonskampanj som genererar kunder, men om du inte är (betydligt) bättre än genomsnittsannonsören, eller har otroligt bra marginal på dina tjänster så bör du överväga att anlita någon som kan skapa en bättre avkastning på din investering.

Sammanfattningsvis: När bör jag göra det själv?

  • Du är bättre på Google Ads än genomsnittspersonen.
  • Du har väldigt höga marginaler.
Bild på vårGoogle Ads strategi
Google Ads infographic

Passar Google Ads för mig?

Några viktiga faktorer som påverkar om Google Ads kommer gynna dig är:

  • Akut – Sökannonser ger bättre resultat ju mer akut tjänsten är. Om du erbjuder en tjänst som din tilltänkta kund snabbt behöver få tag på är sökannonser på Google ett bra val. Anledningen är att kunden inte väntar på att se en annons i tidningen, på TV, eller sociala medier, innan de aktivt söker upp tjänsten om de behöver hjälp direkt. I dessa fall söker de efter din tjänst på Google. Syns du där, när behovet är som störst har du bra förutsättningar för att få kunden.
  • Marginal Du kommer (nästan) alltid att få in någon form avförfrågningar för din tjänst med google annonsering (även om du har en dålig byrå som gör det åt dig, eller du gör det själv). Frågan är till vilket pris. Om dina marginaler är höga så kan du gå plus på Google Ads även om dina annonskostnader är höga.
  • Ordervärde – Om du säljer en dyr tjänst, eller en tjänst med ett högt livstidsvärde (om du säljer någon form av abonnemang exempelvis) är din målgrupp antagligen ute på Google och gör efterforskningar, snarare än spontanköper något iögonfallande som dyker upp i sociala medier. Om du dyker upp under denna efterforskningsfas finns chansen att du håvar in kunden. Du kommer också undan med att betala mer för varje klick och en sämre konverteringsgrad (andelen besökare som hör av sig till dig) om du får in en stor summa för varje kund.
  • Konkurrens – Hög Konkurrens är ett tveeggat svärd. Å ena sidan är hög konkurrens ett tecken på att många annonsörer verkar gå plus på sina annonser (annars skulle de inte fortsätta betala). Å andra sidan ökar priset för dina annonser ju (precis som det är med allt annat) ju större konkurrensen för dina sökord är. Självklart skulle du kunna ha goda förutsättningar om du är verksam i en bransch som inte är särskilt konkurrensutsatt (men det kan också finnas anledningar till att dina konkurrenter undiver Google).

Vad kostar det?

Din totalkostnad består av två delar:

  • Ad spend (annonseringsbudget): Detta är den kostnad som du själv betalar direkt till Google för att du nyttjar deras tjänst. För sökannonser (som är det vi pratar om här) så tar google ut en kostnad varje gång någon klickar på din annons. Du bestämmer en annonsbudget per månad som i teorin kan vara hur hög eller liten som helst. För att du ska få tillräckligt med klick för att det ska finnas något underlag att jobba med vill vi att du får in minst 300 klick per månad. Hur stor annonsbudgeten då behöver vara beror framförallt på bransch men räkna med minst 4 000 / månad i annonsbudget till Google.
  • Vår avgift: Detta är den avgift du betalar till oss för att vi sköter dina annonser, dvs ser till att du får in rätt typ av trafik till din hemsida, ställer in målgrupp, lägger till och plockar bort sökord, ställer in matchningstyp för sökord, justerar bud och budgivningstyper, ställer in konverteringsspårning. I de flesta fall arbetar vi med ett fastpris på  3 000 kr / månad. Beroende på hur dina befintliga konton ser ut, dvs:
    • Google Analytics 
    • Google Tag Manager
    • Google Ads

eller om de ska skapas från grunden åt dig, tar vi också en engångskostnad vid uppstarten.

Insikter SEO

Passar detta dig?

Fyll i namn och telefonnummer så hjälper jag dig vidare.

Tack för ditt meddelande!